Les característiques que reuneixen les tres façanes
de l'estació es caracteritzen en la utilització del mòdul com a element base
d'agregació. En les façanes laterals el ritme de la utilització vertical de les
pilastra és de proporció àuria, geomètrica, i defineix aquesta façana de
tancament lateral sense color en l'ornamentació i amb textures d'imitació a
carreus. En l'impressionant vestíbul de sostres profusament decorats amb adorns
vegetals en majòlica i bigues de fusta, diversos mosaics desitgen "Bon
viatge" al viatger en múltiples idiomes. Més enllà, s'estén l’amplíssima i
lluminosa galeria, l'estructura de la qual de ferro en forma de volta dóna
recer en l'actualitat als trens de rodalies i regionals. El ferro i el formigó
armat que constitueixen les matèries primeres d'aquesta estació queden
alleugerits mitjançant la riquesa de la seua decoració ceràmica, els seus
forjats, les seues vidrieres i els seus revestiments de fusta.
En
l'ornamentació utilitza formes principalment d'influència sezzesion que aconsegueixen aquesta dialèctica entre formes i color
dels taulells. La forma ornamental adquireix així un significat simbòlic que
destaca sobre la seua missió ornamental. La façana principal presenta la imatge
més rica quant a acabats, materials i ocupació del color. Aquest singular
edifici modernista és del vessant més purista.
En l'ornamentació tant exterior
com a interior s'aplica la ceràmica valenciana. El color té el seu punt de
partida ja en el projecte, on s'observa la situació d'aquest en la seua major
part; es pot entendre la participació del color en les façana des de dos
aspectes: un, com a element que accentua parts de la façana i dóna forma per
contrast a les línies que ho emboliquen; i dos, el color s'utilitza com a
recurs per a donar personalitat pròpia, quasi podria dir-se que autòctona des
del material ceràmica, de gran tradició a València, des del to intens dels
colors i des del propi tema representat.
Els colors utilitzats són molt vius,
amb un verd intens en les fulles com a fons sobre les quals destaquen el
taronja, el blanc, el rosa i els reflexos metàl·lics de to rogenc. La vella
artesania del taulell assimila amb celeritat el nou llenguatge policrom del
modernisme.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada